Politik

“Uddannelses-snobberi”: Gymnasierne må åbne, men ikke erhvervsskolerne

Der findes 102 forskellige erhvervsuddannelser i Danmark.

Foto: Pexels

Nanna Hein


15 april, 2020



Det er ikke alle afgangselever i Danmark, som får lov til at begynde i skole i denne her uge. Eleverne på erhvervsuddannelserne må blive hjemme.

I de her dage åbner landets skoler lige så stille op. Det betyder også, at både 3.g’erne og 2. hf’erne skal tilbage og have undervisning. Det skal de, fordi de afslutter deres ungdomsuddannelse til sommer. Men det er ikke alle, der afslutter deres uddannelse, som får lov til at komme i skole. Eleverne på erhvervsskolerne skal nemlig forsat blive hjemme. Sådan skriver Information

Landets 3.g’ere består af 3.g på STX, HHX og HTX. HTX er en af uddannelserne på en erhvervs-skole, men det er altså den eneste blandt mange, hvor de ældste elever får lov til at vende tilbage til klasse-lokalerne.

“Uretfærdigt”

Regeringens beslutning om ikke at åbne erhvervsskolerne for afgangseleverne møder hård kritik.

Lars Kunov, som er direktør i organisationen Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, er ærgerlig over politikernes beslutning. Han mener, at der bliver gjort forskel på de to typer af uddannelser.

Den kritik er både uddannelses-ordfører fra Dansk Folkeparti, Jens Thulesen Dahl, enig i – og det samme er direktør på Hotel- og Restaurant-skolen Anne-Birgitte Agger. Hun kalder det ligefrem “uddannelses-snobberi”:  

”Det er rigtig uretfærdigt, at dem, man genåbner for, er gymnasie-eleverne og ikke vores elever. Det er uddannelsessnobberi af værste art, hvis vi ikke bliver stillet lige med 3.g’erne”, siger Anne-Birgitte Agger til Information.

Svendeprøve

Svendeprøven er den afsluttende eksamen på en erhvervsuddannelse. Den består af to dele: 

  • Den teoretiske prøve. Eleven har noget tid til at arbejde med en opgave, der bliver fremlagt til en mundtlig prøve, som varer omkring 30 minutter. 
  • Den praktiske prøve. Her skal eleven vise, at hun eller han kan arbejde fysisk. Hvis det for eksempel er som murer, så skal eleven lave noget murer-arbejde. 

Kilde: Byggeriets uddannelser  

Forskel på uddannelserne 

Hvordan kan en kokke-lærling vise, at maden smager godt gennem en skærm, når der er digital undervisning? Det spørgsmål stiller elever og lærere sig selv på erhvervsskolerne. Al teori-undervisning er nemlig blevet skubbet frem, så det allerede er færdiggjort. Nu mangler eleverne på erhvervsuddannelserne kun at have hænderne nede i deres arbejde. 

Derfor kommer eleverne på erhvervsskolerne mere bagud end eleverne på de gymnasielle uddannelser – det er alligevel nemmere at skrive en opgave i dansk derhjemme, end det er at svejse noget sammen. Det forklarer Anne-Birgitte Agger.

Men der er også andre for forskelle på, hvordan de to typer uddannelser er blevet påvirket af corona-krisen. 

På erhvervsskolerne er det den enkelte skole, der skal beslutte, om eleverne må tage deres svendeprøve på skolen – eller om den sidste prøve helt skal droppes. Det er helt modsat de gymnasiale uddannelser, hvor regeringen har besluttet, at eleverne skal til eksamen, og hvordan det skal foregå.

Hvordan 3. g’ere og 2. hf’ere færdiggør deres uddannelse er nemlig blevet ændret i år. Du kan læse om de nye planer for eksamen her

LÆS OGSÅ: Eksamen droppes i folkeskolen – men ungdomsuddannelserne skal stadig til eksamen