Identitet

Tomme stole: Flere skole-elever har et bekymrende højt fravær

14, 2 procent af eleverne på landets folkeskoler havde mindst en måneds fravær i skoleåret 2018-2019.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Freya Ea Bjørnlund


5 oktober, 2020



Mange elever i folkeskolen har så højt et fravær, at det kan gå ud over eksamen, fremtiden og deres plads i klassens fællesskab.

Man kender godt dem i klassen, som altid kommer for sent eller smutter før sidste time. Eller som slet ikke møder op.  

Men når elever bliver væk fra skole, ligger der tit noget bag. Måske har de problemer i familien, eller måske har de det dårligt.

Nogle stole i klasse-lokalet kan stå tomme i måneder. 14,2 procent af elever i folkeskolen havde et fravær på mindst en måned i skole-året 2018-2019. Det svarer til mere end 10 procent og over 75.000 børn. Det viser den nye rapport Skolens tomme stole, som er lavet af Børns Vilkår og Egmont Fonden. Det skriver Børns Vilkår i en presse-meddelelse.

Rapporten bygger blandt andet på et spørge-skema, hvor 1.521 elever fra 5.-8. klasse har svaret på spørgsmål om deres fravær. 11 elever med højt fravær er også blevet interviewet.

Problemet med højt fravær ser ud til at blive større. Andelen af elever, der har over 10 procents fravær, er steget siden 2012-2013, hvor tallet var 12,7, skriver Politiken.

Hvorfor har mange fravær?

Det er ikke altid pjæk. Elever med højt fravær har ofte problemer, som fører til, at de har svært ved at komme i skole.

Der kan være mange forskellige grunde, og ofte flere på samme tid. Det kan både være problemer, der handler om eleven selv, familien, klassen, skolen og resten af samfundet.

Børns Vilkår står for BørneTelefonen, hvor man kan ringe ind og få råd og hjælp. Her handler snakke om højt fravær tit om, at personen har det psykisk svært, for eksempel på grund af ensomhed, stress eller selvskade, står der i rapporten.

Mange elever har fysiske tegn på, at de ikke har det så godt. 48 procent af elever med højt fravær har hver dag mindst ét fysisk tegn på, at de ikke trives. Det kan være hoved-pine, ondt i maven eller svært ved at sove.

Så hvis én af dine klasse-kammerater har den slags symptomer, kan det være et tegn på, at de ikke har det så godt.

Hvad kan konsekvenserne være af højt fravær?

Rapporten viser, at elever med et højt fravær ofte klarer sig dårligere fagligt, altså når det handler om at lære. Men de klarer sig også dårligere socialt i klassens fællesskab.

De har risiko for at få en dårligere afgangs-eksamen end deres kammerater. Og det er mindre sandsynligt, at de starter og afslutter en ungdomsuddannelse, når man sammenligner med andre elever.

Elever, der har højt fravær, har det ofte skidt, forklarer direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl:

”Flere af de børn, vi har mødt og interviewet til rapporten, fortæller om svær ensomhed og om at føle sig uden for fællesskabet. Flere oplever angst og lever isoleret derhjemme, hvor de bruger en stor del af deres tid på YouTube og gaming. Nogle af børnene fortæller, at de kæmper med at finde troen på sig selv. De føler sig usikre i skolen og bekymrer sig om, hvad andre tænker om dem,” siger han i pressemeddelelsen.

Børns Vilkår og Egmont Fonden har nu planer om at starte et samarbejde, som skal få fraværet i de danske skoler til at falde.

Hvis du har tanker eller problemer, som går ud over din skole, så kan du ringe eller skrive og få råd hos BørneTelefonen på 11 6 111.

LÆS OGSÅ: Seksual-undervisning fylder 50 år: Men kan den blive bedre?