Online

Store firmaer utilfredse med Facebook: Vil ikke reklamere på platformen

Facebook-stifteren Mark Zuckerberg er kommet i modvind på det seneste.

Foto: Mandel Ngan/AFP/Ritzau Scanpix

Julius Christiansen Tromholt


29 juni, 2020



Facebook gør ikke nok for at fjerne hade-fulde opslag. Det mener flere store firmaer.

Coca-Cola, North Face, Patagonia og Ben & Jerry’s.

Det er bare nogle af de firmaer, som nægter at reklamere på Facebook i juli måned. De boykotter nemlig Facebook. Det skriver TV2.

Normalt betaler firmaer for at få lov til at reklamere på Facebook. Det er blandt andet sådan, Facebook tjener penge. Så når de store firmaer boykotter det sociale medie, så er det noget, som gør ondt på Facebook.

Men flere store firmaer er utilfredse med Facebook. Derfor vil de presse platformen til at ændre sig.

Hvad er firmaerne utilfredse med?

Flere mener, at Facebook ikke gør nok for at fjerne indhold, som er hade-fuldt. Det kan eksempelvis være indhold, som opfordrer til vold.

Vreden mod Facebook startede i juni. Den sorte amerikaner George Floyd var blevet dræbt af den hvide betjent Derek Chauvin i byen Minneapolis i USA. Flere mente, at drabet handlede om racisme og politi-vold mod sorte. Læs mere om det her.

I protest mod drabet gik demonstranter på gaden over hele USA. Flere steder udviklede demonstrationerne sig til kampe i gaderne, hvor butikker blev ødelagt og plyndret.

Det fik den amerikanske præsident, Donald Trump, til at skrive på Twitter og Facebook: ”When the looting starts – the shooting starts.” På dansk betyder det: ”Når plyndringerne begynder, så begynder skyderierne.”

Flere mente, at den besked var en trussel og en opfordring til vold mod demonstranterne. Twitter gik med det samme ind og satte en advarsel på præsidentens tweet, hvor der stod, at tweetet opfordrede til vold. Facebook gjorde ingenting.

I sidste uge skrev Trump igen en kommentar til demonstranterne på de sociale medier, hvor flere mente, at han truede dem. Her var kommentaren skrevet om demonstranter, som forsøgte at overtage et område af hovedstaden i USA, hvor Trump bor.

”Hvis de prøver, så vil de blive mødt med betydelig magt,” skrev præsidenten på Twitter og Facebook. Læs mere om den sag her.

Igen markerede Twitter opslaget med en advarsel. Facebook gjorde ingenting.

Hvem boykotter Facebook?

Flere organisationer er gået sammen om en kampagne. Det er blandt andre gruppen NAACP, som kæmper for sortes rettigheder, og gruppen ADL, der kæmper for jøders rettigheder.

De er gået sammen under hashtagget #StopHateForProfit – altså, Stop had for profit (at tjene penge). De opfordrer firmaer til at boykotte Facebook i juli måned.

Og det har mange store firmaer valgt at gøre. Blandt andre Coca-Cola, tøj-mærkerne North Face og Patagonia, bil-firmaet Honda og internet-selskabet Verizon. Fødevare-giganten Unilever, som er en af verdens største annoncører, har valgt at boykotte Facebook resten af året. Firmaet står blandt andet bag det populære is-mærke Ben & Jerry’s.

Når firmaerne ikke vil reklamere på Facebook, så vil Facebook tabe en masse penge. Firmaerne håber, at det vil være med til at presse Facebook til at ændre politik.

Efter boykottet er Facebooks aktie faldet med otte procent. Det betyder, at Facebook er blevet otte procent mindre værd. Det har kostet Mark Zuckerberg 47 milliarder kroner. Det skriver Finans.

Men de store firmaer har også brug for Facebook. Det forklarer Astrid Haug, som er digital rådgiver og ekspert i sociale medier, til TV2.

”Annoncørerne har ikke andre steder at gå hen. Annonce-markedet på nettet er groft sagt sådan, at en annoncør kan vælge, om han eller hun vil give sine annonce-kroner til Facebook eller Google. Man kommer ikke uden om at bruge en af de spillere. Så der er en risiko for, at det bliver en symbolsk aktion,” siger hun.

Hvad siger Facebook?

Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, har tidligere sagt, at han ikke vil ændre i indhold på Facebook. Folk skal have lov til at sige og skrive, hvad de vil. Der er nemlig ytringsfrihed.

Flere af de ansatte hos Facebook har været utilfredse med, at Mark Zuckerberg og Facebook ikke ville fjerne Trumps opslag. Derfor nægtede de at arbejde i en periode. De strejkede. Læs mere om det her.

Efter de mange boykots lover Facebook nu at gøre mere for at fjerne hadefulde annoncer.

”Vi vil stramme vores annonce-politik, så vi forbyder påstande om, at folk af en bestemt race, etnicitet, nationalitet, religion, seksuel orientering eller kønsidentitet skulle true andre menneskers sikkerhed, sundhed eller liv,” siger Mark Zuckerberg til nyhedsbureauet AP.

Han fortæller også, at Facebook ikke vil fjerne hadefuldt indhold, hvis det indeholder en nyhed, som er vigtig for folk at få. Så vil indholdet i stedet blive markeret med en advarsel eller en kommentar – ligesom man har set Twitter gøre det.

Men hvis et opslag indeholder opfordringer til vold eller forkert information, særligt i forbindelse med det amerikanske præsident-valg i november, så vil Facebook fjerne det.

Forleden fjernede Facebook faktisk et opslag fra Donald Trump, fordi det indeholdte symboler, som nazisterne brugte under 2. Verdenskrig. Læs mere om det her.