Økonomi

Stor jubel: Nu sejler tankskib igen – hvad skal der ske nu?

En mand med det egyptiske flag fejrer, at skibet Ever Given kan sejle igen.

Foto: AFP/Ritzau Scanpix.

Julius Tromholt-Richter


30 marts, 2021



Nu sejler skibet Ever Given igen. I en uge har det ligget og blokeret for Suez-kanalen, som er en af verdens vigtigste handelsruter.

En uge og milliarder af kroner. Det blev prisen, da det 400 meter lange tankskib Ever Given sad fast og blokerede for Suez-kanalen.

Det er en kanal, som forbinder Rødehavet ved Egypten med Middelhavet, som ligger mellem Sydeuropa og Nordafrika. Det er en af verdens vigtigste handelsruter.

Tirsdag den 23. marts skulle Ever Given sejle igennem den smalle Suez-kanal. Skibet var på vej fra Kina til Rotterdam i Holland. Med havde skibet 20.000 containere.

Men midt i kanalen gik skibet på grund. Skibet lagde sig på tværs af kanalen. Det har derfor ligget og blokeret for al trafik i kanalen i en uge. Cirka 400 skibe har ligget i kø. Det har kostet verdenshandelen 2,5 milliarder kroner i timen. Det vurderer mediet CNBC.  

Sådan så det ud, da skibet blokerede kanalen:

Foto: Foto: Maxar Technologies/Reuters/Ritzau Scanpix.

I en uge har man kæmpet for at grave skibet fri. Blandt andet ved at grave sand og ler væk. Og ved at sætte små både i vandet, som skulle slæbe det store skib fri. Læs mere om det her.

I går mandag lykkedes det endelig. Nu sejler Ever Given igen. Og kanalen er derfor igen åben for de mange skibe, som har ligget i kø.

Se Ever Given sejle her:

Hvorfor er kanalen så vigtig?

Suez-kanalen er meget vigtig for verdens handel. Der sejler flere end 50 skibe igennem Suez-kanalen om dagen. Omkring 25.000 om året. Man regner med, at 12-15 procent af al verdens gods sejler igennem kanalen hvert år.

Det gælder blandt andet varer som olie, tøj og elektronik. Blandt andet havde Salling Group, som ejer Bilka, Føtex og Netto, 83 containere med varer i kø, da kanalen var blokeret. Det skriver Avisen Danmark.

Man regner med, at der i alt lå varer for 60 milliarder kroner i kø.

Ved at sejle igennem kanalen sparer man både tid og penge. Hvis kanalen ikke var der, så skulle skibene sejle hele vejen udenom Afrika. Den tur tager 8-11 dage. Turen koster derfor en masse penge i ekstra brændstof.

Men man har også fundet ud af, hvor skrøbeligt systemet er. Hvis et enkelt skib går på grund, så vil det påvirke handlen i hele verden. Sådan som man netop har set det ske.

Selvom alle skibene igen kan sejle igennem kanalen, så vil der opstå store trafikpropper i mange af verdens havne. De vil nemlig modtage en stor mængde varer på kort tid. Samtidig vil de firmaer, som laver varerne, mangle de tomme containere. Derfor vil de ikke producere lige så mange varer. Det kan derfor påvirke verdens handel i flere måneder. Det skriver mediet Finans.

Her ligger Suez-kanalen:

Foto: Yolan Chériaux/Creative Commons.

Kan det ske igen?

Ja. Tankskibe er nemlig blevet meget store.

Suez-kanalen blev udgravet i perioden mellem 1859 og 1869. Siden har man udvidet kanalen lidt.

Men skibene, som skal sejle igennem kanalen, er blevet meget, meget større siden dengang. I dag er de største skibe 400 meter lange og cirka 60 meter brede.

Og netop størrelsen på skibene kan blive et problem i fremtiden. Det forklarer Henrik Uth til DR. Han er direktør i SurveyAssociation, der rådgiver forsikringsselskaber om store ulykker til søs.

”Der er nogle fysiske love, der gør, at kommer sådan et stort skib tæt på bredden, så trækker bagenden ind mod bredden. Når man mærker det, har man kun få sekunder til at rette op på det, fordi kanalen er så smal. Ellers er man færdig, og så ender et 400 meter langt skib med at ligge på tværs,” siger han.

Det tager cirka 18 timer at sejle igennem kanalen. Når skibe skal sejle igennem kanalen, så får man nogle eksperter om bord, som kan styre skibet sikkert igennem den smalle kanal. Dem kalder man for en lods.

Hvad gør man for, at det ikke sker igen?

Man burde udgrave kanalen, så den bliver bredere. Det mener flere eksperter. Men det vil koste mange milliarder kroner. Derfor skal man vurdere, om det kan betale sig at udvide kanalen.

Man kunne også overveje at have slæbebåde klar i kanalen, som kan være klar, hvis endnu en ulykke sker. Det er små både, som kan slæbe store skibe fri, hvis de går på grund.

Andre foreslår, at man sætter fartgrænsen igennem kanalen ned. Jo hurtigere man sejler, jo mere kan skibe sætte sig fast. Men omvendt kan skibet være sværere at styre, hvis det sejler langsomt. Og hvis man sejler langsommere igennem, så kan der ikke komme lige så mange skibe igennem om dagen.

Flere eksperter siger til TV 2, at de ikke regner med, at egypterne vil bruge flere penge på kanalen lige nu. I 2015 gravede man nemlig et ekstra spor i 35 ud af kanalens cirka 193 kilometer. Det skal sørge for, at skibe, som sejler i hver sin retning, ikke sejler ind i hinanden. Det kostede 64 milliarder kroner.

Derfor er der nok ikke penge lige nu til endnu en udvidelse af kanalen.

LÆS OGSÅ: Nu flyder stort tankskib igen – har blokeret vigtig kanal i en uge.




© Copyright - seismo 2019