Politik

Slut med at leje el-løbehjul på gaden i det meste af København

Tier og Lime er to af de firmaer, der ikke længere må udleje el-løbehjul på gaden i midten af København.

Foto: Jonas Jacobsson/Unsplash

Freya Ea Bjørnlund


9 oktober, 2020


Nu er det slut med at leje el-løbehjul på gaden i midten af København. Fremover kan du kun leje dem i en butik, hvor du også skal levere dem tilbage.

Her er reglerne om løbehjul

  • Du skal være fyldt 15 år. Nogle firmaer kræver dog 18 år. Hvis du er under 15 år, skal du være sammen med en voksen.
  • Du skal følge cykel-reglerne. Du skal køre på cykel-stien, hvis der er cykelsti, og følge cyklist-signaler og -skilte.
  • Du må ikke køre på fortovet, på gang-stier eller i fodgænger-felter.
  • Du skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promille-grænsen er 0,5, og du må ikke have taget ulovlige stoffer.
  • El-løbehjul må højst kunne køre 20 kilometer i timen.
  • Hvis du ikke overholder reglerne, kan du få en bøde.

Kilde: Sikker Trafik

De dukkede op på gaderne i 2019. Og nu er de allerede på vej væk igen. Det bliver forbudt at leje el-løbehjul ud på offentlige steder i det meste af København. Det blev besluttet i en politisk aftale i Københavns Kommune torsdag aften, skriver Politiken.

Idéen med aftalen er, at løbehjulene ikke længere skal stå og fylde eller ligge kastet rundt omkring på jorden.

Du kan stadig få lov til at leje løbehjul fra en butik, hvor du senere skal aflevere det igen. Men du kan ikke længere leje dem direkte på gaden. I aftalen står der mere præcist, at man ikke kan starte et af løbehjulene i områder med tæt bebyggelse, altså hvor husene står tæt.

Forbuddet gælder i det meste af Indre By plus Vesterbro, Nørrebro og Østerbro.

Ninna Hedeager Olsen fra partiet Enhedslisten er teknik- og miljø-borgmester i Københavns Kommune. Hun har været med til at lave den nye aftale. Hun mener, at pladsen i byen kan bruges på bedre ting end løbehjul:

”Det er et forbud mod, at de skal kunne udlejes fra offentlige arealer, hvor vi skal prioritere pladsen. Der kan være bænke, der kan være ude-servering og alt muligt andet,” siger hun ifølge Politiken.

Hvad siger firmaerne bag løbehjulene?

Firmaerne, der udlejer løbehjul, vidste godt, at politikerne måske ville lave et forbud. Og de har allerede selv gjort noget for at løse problemet med, at løbehjulene flyder over det hele.

Firmaerne Voi, Lime og Tier har besluttet, at man ikke må parkere løbehjulene i det indre København. Og Voi har droppet at leje løbehjul ud om natten i København. Idéen er at stoppe fulde personer i at køre på løbehjul – læs mere om det her.

Men selvom firmaerne har lavet ændringer, har de alligevel fået et forbud fra politikerne.

Det er ikke en god nyhed hos Lime, skriver firmaets kommunikations-chef Florian Anders til Ekstra Bladet:

”Det er et kæmpe chok og foruroligende at høre, at kommunen har forbudt el-løbehjul på offentlig grund i største-delen af byen.”

Hvorfor kan løbehjul være et problem? 

Lige siden el-løbehjul dukkede op i København i januar 2019, er det blevet diskuteret, om de er for farlige.

Løbehjul fører nemlig til mange ulykker i trafikken. Især fordi, at mange kører på dem, når de er fulde.

I januar i år viste en undersøgelse, at 256 personer på el-løbehjul og 27 fodgængere er kommet til skade i ulykker med el-løbehjul sidste år. Mange fik meget alvorlige skader – læs mere om det her.

LÆS OGSÅ: TikTok: Ulla Essendrop overvejer at slette app efter kritik af sikkerhed




© Copyright - seismo 2019