Politik
Ny aftale: Nu skal en taxachauffør kunne bevise, at han/hun kan dansk
Nu skal man bevise, at man kan dansk, hvis man skal have lov til at køre taxa i Danmark. Det er et flertal af politikerne i Folketinget blevet enige om.
”Har du haft mange ture i aften?”
De fleste har nok prøvet at have en snak med taxachaufføren. Og den plejer at foregå på dansk. Men det er ikke alle chauffører i Danmark, som er gode nok til dansk. Det mener et flertal af politikerne i Folketinget.
Hvis man i fremtiden skal have tilladelse til at køre taxa i Danmark, skal man derfor kunne bevise, at man kan dansk. Det er nu blevet til en lov.
Det er partierne Socialdemokratiet (regeringen), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti (SF), Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti, som er blevet enige om den nye aftale. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Hvad står der i den nye lov?
I Danmark står reglerne for taxaerne i taxaloven. Og det er den lov, som man har lavet lidt om på.
Hvis man vil være taxachauffør, så skal man på et kursus. Faktisk er det i forvejen et krav, at man kan dansk, hvis man skal starte på kurset og have tilladelse til at køre taxa.
Men det har ikke været et krav, at man skulle bevise det. Det har bare været op til underviserne at vurdere, om man var god nok til sproget. Og den model fungerer ikke godt nok. Der er nemlig mange, som ikke er gode nok til dansk, mener politikerne.
Derfor skal man nu kunne bevise, at man har bestået et kursus i dansk på niveau 2. Ellers kan man ikke komme på chaufførkurset.
Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet er tilfreds med den nye aftale. Han er transportminister. Det er altså ham, som har det politiske ansvar for transport i Danmark.
”Det er et helt rimeligt krav, at man skal kunne føre en samtale på dansk, når man kører taxi, og det får vi nu bedre dokumentation for,” siger han.
Er alle glade for den nye aftale?
Nej. Aftalen har blandt andet fået kritik fra Ole Birk Olesen fra partiet Liberal Alliance. Han er tidligere transportminister. På Facebook kalder han den nye lov for tåbelig.
”Aftalen er tåbelig. Den vil kun gøre det sværere for udmærkede mennesker blandt indvandrere i Danmark at få arbejde i Danmark. Og den vil gøre det sværere at få chauffører nok,” skriver han.
”Når jeg sætter mig ind i en taxa, så går jeg op i, om chaufføren kører korteste rute fra A til B, at han kører ordentligt, og at bilen er ren. Jeg går ikke op i, hvor god chaufføren er til dansk”.
Han mener ikke, at det er statens opgave at bestemme, hvem der må køre taxa. Det bør være op til dem, som ansætter chaufføren.
“Hør her, udgangspunktet er naturligvis, at arbejdsgivere selv bestemmer, hvilke kvalifikationer de vil vægte, når de ansætter medarbejdere. Hvis han vurderer, at bestået dansk eksamen på 9. klasses niveau er en forudsætning, så skal han bare kræve det,” skriver han.
Hos foreningen Dansk PersonTransport er man uenig med Ole Birk Olesen. De mener, at taxa er mere end at køre fra A til B. Det fortæller John Bergholdt, som er landsformand i foreningen, til DR.
“Der er også kunder, der er visiteret og skal køres til læge eller specialskole. Det kan også være gangbesværede, som skal have hjælp til at få deres rollator i baggagerummet. Taxabranchen er først og fremmest et serviceerhverv,” siger han.