Politik

Minister: Der kommer ingen erstatnings-undervisning

Børne- og undervisningsministeren Pernille Rosenkrantz-Theil holdt presse-møde i går torsdag, hvor hun svarede på spørgsmål om planerne for skolerne.

Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Hans Bülow


13 marts, 2020



Elever på skoler og ungdoms-uddannelser skal ikke regne med at få erstatning for den undervisning, de kan miste under corona-lukningen.

På mandag sidder elever over hele Danmark foran deres computere derhjemme. Og der skal de sidde i mindst 14 dage. Her skal de undervises online – men der er ingen garanti for, at det kommer til at fungere lige så godt som i det klasselokale, de er vant til.

Mange plejer at kunne få en ekstra hjælpende hånd fra venner eller læreren – nu er man helt på egen hånd.

Og hvis du ikke forstår undervisningen, så er der ikke mere at gøre – der kommer ikke nogen erstatnings-undervisning. Heller ikke, hvis skolen af en eller anden grund ikke kan give en online undervisningstime i de næste to uger.

Det siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i et interview med Seismo.

”Udgangspunktet er, at der ikke kommer erstatningsundervisning.”

Så hvis man går glip af noget i de kommende to uger, så må man selv finde ud af at samle det op.

Elever fik ekstra undervisning i 2013

I 2013 stod skole-elever i en situation, der minder lidt om den i dag. Her mistede de også ret så meget undervisning.

Det var dog ikke på grund af et virus. Men fordi kommunerne og lærerne i landets skoler ikke kunne blive enige om lærernes arbejds-vilkår. Derfor forbød kommunerne lærerne at gå på arbejde – det kaldes en lockout.

Dengang fik eleverne ekstra-undervisning for at indhente det, de havde mistet under lockouten.

Men det ser eleverne altså ikke ud til at få denne gang.

Kommunerne, der betaler lærernes løn, er også imod erstatningsundervisning. Det fortæller Jacob Bundsgaard, som er formand for Kommunernes Landsforening, til mediet folkeskolen.dk:

”Det er i hvert fald vores klare anbefaling, at man ikke stiller krav om det. For det første vil det være meget omkostningsfuldt, og for det andet vil det også være praktisk meget svært at få gennemført.”

Resultatet er, at eleverne først og fremmest selv sidder tilbage med ansvaret for at få lært det, de skal – inden de skal til eksamen.

Se interview med børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil her:

LÆS OGSÅ: Minister åbner op for, at krav og bedømmelse til eksamen skal ændres