Identitet

Gode råd: Det kan du gøre ved selvskade

Fra 2006 til 2016 steg antallet af unge med psykiske lidelse voldsomt

Foto: Tophee Marquez/Pexels

Nanna Hein


20 februar, 2020



Hvordan skal man egentlig gøre, hvis en man kender som gør skade på sig selv? Og hvordan skal man gøre, hvis man gerne vil stoppe med at gøre skade på sig selv. Vi har samlet nogle gode råd her.

18 procent af de danske unge har gjort skade på sig selv. De fleste af dem er piger. Det viser en rapport fra Syddansk Universitet.

Men hvad du skal gøre, hvis du kender en, som gør skade på sig selv, og du gerne vil hjælpe? – det kan nemlig godt være svært. Ligesom det også kan være svært at stoppe med at gøre skade på sig selv, selvom man gerne vil.

Vi har samlet en liste med gode råd. Faktisk har vi samlet to. En til dig, som er selvskadende, og en til dig som kender en, som er det.

Hvis du gør skade på dig selv, eller er bekymret for en du kender, så kan du kontakte Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade på 70 10 18 18. Du kan også skrive med dem anonymt på deres hjemmeside eller her. Du kan også bruge app’en SAFE, som kan hentes i app-store – gennem råd og øvelser hjælper den dig til at undgå selvskade.

Hvis du kender en, som gør selvskade

Tag det stille og roligt

Hvis du opdager, at en du kender gør skade på sig selv, så skal du ikke gå i panik og skælde personen ud. Tag det stille og roligt, og snak med personen om det. Der er en stor chance for, at personen skammer sig over det, så prøv at lyt til dem. Det skriver Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade.

Hyg jer

Det kan være ret hårdt at skulle snakke om sådan et barskt emne som selvskade. Så husk også at lav nogle andre ting sammen. Noget der er sjovt og rart. Det kan for eksempel være at se en film. Det skriver Sygeforsikring.dk.

Husk at behandling er godt

Hvis den, som du kender, er kommet i behandling for selvskade – så husk personen på at det er godt at være i behandling. Husk dem på hvorfor de er det, og at det er for at hjælpe dem. Sådan skriver Sygeforsikring.dk.

Pas på dig selv

Hvis en af dine venner fortæller dig, at personen skader sig selv, så skal du ikke gå med det alene. Det bliver du ikke en dårlig ven af. Fortæl det til en du stoler på, som ikke siger det videre. Så du har nogen at snakke med det om. Du kan for eksempel snakke med en af dine forældre eller en lærer. Sådan skriver Sygeforsikring.dk.

Til dig der gør selvskade

Snak

Fortæl en du stoler på om det. Hvis du fortæller det til nogen, kan de også hjælpe dig med at få hjælp. Det skriver DR.

Erstat det

Hvis du har trang til at skade dig selv, så gør noget andet, som ikke gør skade på dig. Du kan for eksempel gnide isterninger på det sted, hvor du ville have gjort skade. Du kan også tage et koldt bad eller spise noget meget stærkt. Det skriver Mindhelper.dk.

Hvorfor gør du det?

Når du mærker en trang til at skade dig selv, så tænk over hvorfor den kommer lige der. Hvad er det, som trigger dig? Det kan for eksempel være et bestemt tidspunkt på dagen. Sådan skriver Mindhelper.dk.

Lav en plan

Lav en plan for hvad du skal gøre, når du får trangen til at gøre skade på dig selv. Og skriv planen ned. Hav en liste med ting du kan gøre for at fjerne fokus – så skal du ikke finde på noget nyt, lige når trangen kommer. Planen kan for eksempel være, at du løber en tur eller spiller et spil på din telefon. Sådan skriver Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade.




© Copyright - seismo 2019