Online

Danske influencere har problemer med reklamer

Mia Sand har 1,4 millioner følgere på Instagram

Foto: Unsplash

Nanna Hein


6 marts, 2020



De danske influencere kommer engang imellem i stormvejr, for deres reklamer på blandt andet Instagram. Nu skal den første danske influencer i retten for skjult reklame.

For en måneds tid siden kom det frem, at en dansk influencer skulle i retten, fordi hun havde lavet skjult reklame. Dengang vidste man ikke, hvem influenceren var. Men nu er det kommet frem, at der er Mia Sand, som har Instagram-profilen Missmiafit. Sådan skriver DR.

”At få ene politi-anmeldelse virker meget voldsomt. Tanken om at få en plet på sin straffeattest og en kæmpe bøde for at have gjort noget, du ikke selv synes er ulovligt, virker ret voldsomt,” sådan siger Mia Sand i et interview med radio-programmet Kulturen på P1.

Selvom Mia Sand ikke synes anklagen er fair, så indrømmer hun i interviewet med P1, at hun ikke har kigget på retningslinjerne for, hvordan man laver reklame på sociale medier. Retningslinjerne kan du læse her.

Mia Sand står til at kunne få en bøde på op til 120.000 kroner for skjult reklame.

I sommer blev 37 instagrammere – alle med over 100.000 følgere – undersøgt for ulovlig reklame. Hvorfor de blev det, og hvad der sker, når man bliver tiltalt, kan du læse mere om her.

Hvad er skjult reklame?

Hvis en influencer fortæller deres følgere om et produkt, som de synes, de skal købe, så er det ofte fordi, at de laver en reklame for den vare. Når man laver reklame, så skal det stå tydeligt i opslaget, at det er en reklame.

Hvis det ikke står tydeligt, eller man måske helt lader vær med at fortælle det – så er det skjult reklame. Og det er altså ulovligt.

Det er ulovligt fordi, at du som forbruger skal vide, at der er nogle, som tjener penge på at fortælle, at en vare er god.

Andre influencere med reklameproblemer

En anden dansk influencer som også har problemer med reklamer, er Fie Laursen. For hende handler det ikke om reklamen er skjult eller synlig. Problemet for den 23-årige influencer er mere indeholdet af hendes reklamer. 

Tidligere på ugen lagde hun en instagram-story op med en reklame for sugar-dating-hjemmesiden Todayters.dk. Det fik hun meget kritik for både af hendes følgere, men også fra Red Barnet, som kaldte det ”dybt problematisk, når der bliver positivt reklameret for sugardating.”

Sugar-dating er et forhold, hvor en ældre person betaler en yngre person for at gå med på dates. Betalingen kan for eksempel være gaver som rejser eller dyre tasker.

Fie Laursen har også tidligere været i et offentligt skænderi med landet Norge omkring hendes reklame for plastik-kirugi. Det kan du læse mere om her

LÆS OGSÅ: Ny funktion på Facebook: Nu kan du slette dine spor.