Politik

Bliver fly-billetter dyrere? Ny vigtig rapport viser, hvordan Danmark kan nå klima-mål

Det skal koste flere penge at købe en fly-billet. Det mener eksperterne i Klima-rådet. Et fly udleder nemlig meget CO2, og det skader klimaet.

Foto: Unsplash

Freya Ea Bjørnlund


9 marts, 2020



Fly-billetter, kød og benzin skal være dyrere. Det er bare nogle af forslagene i en afgørende rapport fra Klima-rådet, hvor eksperter foreslår, hvordan Danmark skal hjælpe klimaet.

Den 6. december sidste år var en stor dag. Der fik Danmark sin første klima-lov – en lov om, hvad Danmark skal gøre for at redde klimaet. Klima-ministeren Dan Jørgensen fra Socialdemokratiet kaldte det endda “den mest ambitiøse klimalov i verden.”

Loven siger, at Danmark skal sænke sin udledning af drivhus-gassen CO2, som er skadelig for klimaet – den skal sænkes ret så meget endda. I 2030 skal vores udledning af CO2 være mindsket med 70 procent i forhold til 1990.

Der manglede dog noget i den nye lov. Nemlig en plan for, hvordan målet skal nås, hvor meget det skal koste, og hvor pengene skal komme fra.

Sådan en plan skal politikerne i Folketinget lave her i foråret. Men indtil nu har de ventet på en vigtig rapport fra eksperter, som skal give deres råd til, hvordan sådan en plan bør se ud.  

Nu er rapporten endelig kommet, skriver Politiken. Den kommer fra Klima-rådet, som er en gruppe af eksperter, der rådgiver regeringen om klimaet.

Bliver forslagene til virkelighed?

Vi har samlet otte af Klimarådets vigtigste råd fra rapporten.

Det er dog vigtigt at huske, at rådene kun er forslag – det er slet ikke sikkert, at de bliver til virkelighed.

Det kommer helt an på, om politikerne i Folketinget tager dem med i deres klima-plan. Og det finder vi først ud af senere på foråret.   

1: Det kan faktisk godt lade sig gøre

Nogle har tvivlet på, om det overhovedet kan lade sig gøre at sænke Danmarks udledning af CO2 med 70 procent inden år 2030. Det er rigtig meget CO2, som vi skal slippe af med på meget kort tid.

Men målet kan godt blive til virkelighed, vurderer Klimarådet. Men det kræver, at vi skaber nogle store ændringer hurtigt. Og at vi både bruger kendte og helt nye teknologier.

Hvis politikerne følger rådene, mener Klimarådet, at vi kan nå målet for 15-20 milliarder kroner om året fra år 2030 og frem.

”Det er ikke et beløb, der truer dansk velstand,” skriver eksperterne i rapporten.

2: Det skal gøres rigtig dyrt at udlede CO2

Hvordan får man nogen til at stoppe med at gøre noget, som skader klimaet? Man kan for eksempel gøre det rigtig, rigtig dyrt.

Derfor skal der laves en dyr klima-afgift, mener Klimarådet. En afgift er et penge-beløb, som man betaler til den danske stat for varer og tjenester. I det her tilfælde vil rådet indføre en afgift på udledning af CO2 og andre drivhus-gasser. Og det skal være dyrt at sende CO2 ud i atmosfæren.

Afgiften skal langsomt vokse, og den skal ende på 1.500 kroner per ton CO2. Og afgiften skal gælde for alle, som udleder CO2 – hvad enten CO2’en kommer fra diesel-biler, landbruget eller kraftværker, der laver el. Afgiften skal altså både betales af virksomheder, landmænd og forbrugere – altså dig.

3: Det skal være slut med benzin-biler

Det skader klimaet at køre i en bil, der bruger benzin eller diesel – de udleder nemlig meget CO2. Hvis der bliver indført en stor afgift på at udlede CO2, kommer det også til at kunne mærkes på prisen af benzin.

Benzin og diesel bliver cirka fire-fem kroner dyrere, end det er i dag, vurderer Klimarådet. Og fra 2030 anbefaler rådet, at der slet ikke skal sælges flere benzin- og diesel-biler i Danmark.

I stedet skal vi have mange flere, bedre og billigere el-biler på vejene i Danmark. I år 2030 skal vi faktisk have hele 1,5 millioner elbiler i landet. I dag findes der kun 15.000.

I en periode skal du kunne få et tilskud på 50.000 kroner, hvis du køber en elbil.

4: Kød og mælk skal være dyrere

Vi skal spise mindre kød og flere planter i fremtiden, mener Klimarådet. Det udleder nemlig meget CO2, når landmænd holder dyr.

Hvis der bliver indført en stor afgift på at udlede CO2, kommer det også til at kunne mærkes på prisen af kød og mælk.

Et halvt kilo oksekød vil om 10 år koste 13 kroner mere end i dag, mens mælk vil blive to kroner dyrere, vurderer Klimarådet.

5: Vi skal have flere vindmøller

Vi skal bygge en ny, stor park af hav-vindmøller, mener Klimarådet. Når man laver el fra vindkraft, udleder man nemlig ikke nogen drivhusgasser – man laver altså det, man kalder grøn energi.

Med en ny park af hav-vindmøller, kan Danmark altså lave mere grøn energi.

6: Kul-værker skal lukkes

Vindmøller skal sikre mere grøn energi – og samtidig skal vi lukke ned for de kraftværker i Aalborg og Odense, som laver energi på kul. De udleder nemlig meget CO2.

Kulværkerne skal lukkes inden 2025.

7: Vi skal opfinde ny teknologi

Vi kan ikke nå målet i klimaloven, hvis vi ikke opfinder ny teknologi, som kan hjælpe klimaet, vurderer Klimarådet.

Politikerne skal bruge penge på at udvikle en ny teknologi, som kan indfange CO2 fra luften, for eksempel fabriks-røg, og lagre den nede under jorden. På den måde kan vi fjerne noget af den CO2, vi allerede har udledt.

8: Det skal være dyrere at flyve

Det udleder meget CO2, når man flyver med en flyve-maskine. Derfor skal der lægges en afgift på fly-rejser, mener Klimarådet. En afgift er et penge-beløb, som man betaler til den danske stat for varer og tjenester. Ved at gøre flyrejser dyrere, håber Klimarådet, at danskerne vil flyve mindre.

Flere år ude i fremtiden mener Klimarådet, at fly kan komme til at køre på el eller brint, som ikke udleder CO2. Når du kan flyve med el-fly, kan du altså flyve med god samvittighed. Men du må altså vente nogle år endnu.

Kilder: Politiken, DR, Berlingske, Information