Identitet

Knap hver sjette ung har kørt bil, selvom de måske var for fulde – har du?

16 procent af unge bilister har kørt bil, selvom de måske har drukket for meget.

Freya Ea Bjørnlund


6 december, 2019



1 ud af 11 unge mener, at det er okay at køre bil, når man er fuld.

Hvad gør du, hvis du har drukket tre-fire øl, og din bil står ude foran baren?

Sprit-kørsel – hvis man kører bil, når man er fuld – er en af de allerfarligste ting, man kan gøre i trafikken.

Alligevel ender en del unge med at gøre det. Det viser en ny undersøgelse, som er lavet af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det skriver DR.

Knap hver sjette af de 17-35-årige bilister har kørt bil, selvom de måske har drukket for meget. Mere præcist 16 procent af de unge.

“Det er et alvorligt tal,” siger Liv Knoblauch Kofoed-Jensen, der er seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik til DR. Hun har været med til at lave undersøgelsen. Og hun mener, at man selv skal gøre noget, hvis man kender nogen, som kunne finde på at køre spritkørsel:

“Bilisternes venner skal også gribe ind, når de ser, at vedkommende pludselig vælger at ville køre hjem fra byen,” siger hun til DR.

Hvor farligt er det?

Det er ulovligt at køre bil, når man har en alkohol-promille på 0,5 eller over. Alkohol-promillen er en måde at måle, hvor meget alkohol du har i kroppen. Det kan måles i en blod-prøve. 1 promille er det samme som 1 gram alkohol per kilo blod.

140 personer er blevet dræbt i ulykker med spritkørsel mellem 2013 og 2017. Og 829 personer kom alvorligt til skade – læs mere om spritkørsel hos Rådet for Sikker Trafik her.

Men den nye undersøgelse viser, at mange unge slet ikke ser det som et problem at køre bil, selvom man har drukket.

1 ud af 11 unge mellem 17 og 35 år mener, at det er acceptabelt eller meget acceptabelt at køre bil, når man har drukket. Det svarer til ni procent.

Når man tager i byen, skal man fra starten beslutte sig for, om man vil lade være med at drikke og køre hjem, eller om man tager bussen eller en taxa. Det anbefaler Liv Knoblauch Kofoed-Jensen fra Rådet fra Sikker Trafik. For hvis man først tager beslutningen senere på aftenen, så tager man nok ikke en særlig god beslutning.