Identitet

Doktor i pædagogik: Det er vigtigt at inddrage aktuelle nyheder i undervisningen

Det er en god idé at inddrage aktuelle nyheder i undervisningen, mener Alexander von Oettingen.

Foto: UC Syd

Julius Christiansen Tromholt


21 januar, 2019



Det er vigtigt at koble undervisning til unge op på aktuelle nyheder. Det giver de unge en forståelse for, hvorfor de skal lære om et givent emne, mener Alexander von Oettingen, som er prorektor på UC Syd.

”Hvorfor skal vi lære det?”

Det spørgsmål er de fleste undervisere nok blevet stillet af en elev.

For at hjælpe med at svare på det spørgsmål, bør lærere koble undervisningen til noget aktuelt. Det er nemlig vigtigt at inddrage aktuelle nyheder i undervisningen til unge elever. Det mener Alexander von Oettingen, som har en doktorgrad i pædagogik og er prorektor på UC Syd, hvor han har ansvaret for pædagogisk udvikling i teori og praksis.

Alexander von Oettingen

  • Siden 2015 prorektor på UC Syd, hvor han har ansvaret for grunduddannelserne, videreuddannelserne og forskning.
  • Fik i 2007 en doktorgrad i pædagogik fra Aarhus Universitet.
  • Har udgivet flere bøger om blandt andet didaktik, pædagogik, dannelse og undervisning.
  • Er bosiddende i Sydslesvig i Tyskland, hvorfra han pendler til Danmark.

”Det er vigtigt, fordi det giver de unge en forståelse for, hvorfor de skal lære om det, de har om. Det giver stoffet en relevans. Ved at inddrage aktuelle nyheder, så kan de unge se, at stoffet også bliver diskuteret i nyhederne,” fortæller Alexander von Oettingen.

Han fortæller også, at det digitale mediebillede har gjort inddragelsen af nyheder i undervisningen særligt vigtigt.

63 procent af de danske unge mellem 15-24 år får dagligt eller næsten dagligt deres nyheder fra sociale medier. Det viser tal fra DR’s rapport om medieudviklingen 2018.

På de sociale medier kan det være svært for de unge at vide, hvad der er sandt eller falsk. Hvad, der er såkaldt fake news. Og her kan inddragelsen af nyheder i undervisningen hjælpe.

“Med digitaliseringen kan det være svært at vide, hvad der er op og ned. Det er vigtigt, at vi har kontrol med, hvad vi viser og lærer de unge,” forklarer han.

Nyhederne skal filtreres

Alexander von Oettingen understreger, at man ikke bare kan tage tilfældige nyheder og bruge i undervisningen. De fleste nyheder er nemlig ikke skrevet med henblik på undervisning, men med henblik på at være oplysende.

Brugen af nyheder i undervisningen skal derfor have en didaktisk relevant hensigt. Ellers er det et problem, mener Alexander von Oettingen.

”Der skal have været en bearbejdning af nyhederne. En transformation. De skal have været igennem et filter. Vi skal have styr på, hvad vi fortæller de unge i skolen. Ellers knækker skolen sammen,” fortæller han.

Alexander von Oettingen forklarer, at nyhederne skal være tilpasset de unge i forhold til formidlingen, ligesom det er vigtigt, at indholdet er troværdigt. Formidlingsmæssigt skal det sprogligt være tilpasset målgruppen. Det skal være let forståeligt og med et lavt lixtal.

I forhold til troværdigheden skal nyheden komme fra et medie, som man stoler på. Det skal være nyheder, som ikke kun er oplysende, men også pædagogiske.

”I vores medielandskab er der behov for et nyheds-medie, som henvender sig specifikt til den yngre målgruppe,” slutter Alexander von Oettingen.