Kultur
Dansk firma bliver 300 millioner mindre værd
Det danske firma Bang & Olufsens aktier er faldet med 22 procent siden i går tirsdag. Det betyder, at firmaet nu er cirka en femtedel mindre værd.
Du kender måske godt det danske firma Bang & Olufsen, eller B&O, som det også kaldes. Det verdenskendte danske design firma, som i næsten 100 år har produceret lækker og dyr elektronik som fjernsyn, højtalere og musik-afspillere.
- B&O blev startet i1925 af Peter Bang og Svend Olufsen.
- B&O har hoved-kontor i den danske by Struer.
- De har forretninger over hele verden.
Men det går ikke så godt for det danske firma for tiden.
De sælger nemlig slet ikke lige så meget, som de gjorde engang. I går tirsdag meldte de ud, at de regner med at sælge for 13-18 procent mindre i året 2019/2020. Altså mellem sommeren 2019 og sommeren 2020. Det skriver DR.
Det er fjerde gang i år, at firmaet siger, at de vil komme til sælge mindre end de regnede med. Og det er ikke så tit, at firma gør det fire gange på et år.
Aktien falder
B&O er et aktie-selskab. Det betyder, at alle kan købe aktier i firmaet. Når man køber en aktie, køber man en lille del af et selskab.
Hvis mange vil købe aktierne, stiger de i pris, og selskabet bliver mere værd. Hvis folk ikke er så interesserede i at købe aktierne, falder prisen, og selskabet bliver mindre værd. Dem med flest aktier ejer og styrer firmaet.
Så når B&O går ud og fortæller, at det nok ikke kommer til at gå så godt i år, så vil folk gerne sælge aktierne. Og så falder firmaets værdi.
Derfor faldt B&O-aktien med 22 procent. Firmaet taber altså mere end 300 millioner kroner i værdi. Så nu er firmaet cirka 1,3 milliarder værd. Det skriver DR.
Ny direktør: Vi er i krise
B&O ansatte i oktober 2019 Kristian Teär som ny direktør i firmaet. Han skal prøve at få firmaet til at blive en succes igen.
“Vi står midt i en kommerciel krise, men det er ikke noget, der kommer bag på mig. Det var jeg klar over, da jeg begyndte i jobbet hos Bang & Olufsen,” siger Kristian Teär ifølge Jyllands-Posten.
Ifølge Kristian Teär, så er problemet ret simpelt. De sælger simpelthen ikke nok produkter. Han mener, at det vigtigt ikke at gå i panik. Nu må firmaet lave en plan, som kan få det til at gå godt igen. De skal blandt andet blive bedre til at sælge og gøre reklame for deres produkter.