Online

Gymnasium vil redde klimaet ved hjælp af virtuel undervisning

Der skal være virtuel undervisning syv dage om året på Holstebro Gymnasium.

Foto: Tima Miroshnichenko/Pexels

Mathilde Johannesen


8 november, 2021



På Holstebro Gymnasium skal eleverne igen have virtuel undervisning. Denne gang er det dog ikke på grund af corona. I stedet er det for at redde klimaet.

Du var nok en af de elever, som under lockdown havde lange skoledage foran computeren. Den virtuelle undervisning blev en del af alle danske skolebørns hverdag på både godt og ondt.

På et gymnasium i Holstebro er eleverne dog ikke færdige med den virtuelle undervisning. Fremover skal de nemlig have virtuel undervisning syv dage om året – og det er ikke på grund af corona og smittetal. I stedet er det for at redde klimaet. Det skriver DR.

Virtuel undervisning og klimaet

Syv dage om året skal eleverne på Holstebro Gymnasium sidde hjemme foran skærmen, når de skal have undervisning. Det skal de, fordi rektoren på skolen tænker, at det både vil være godt for eleverne, lærerne og klimaet.

Når eleverne og lærerne skal sidde foran computeren i deres eget hjem, slipper de nemlig for transporten til gymnasiet. På den måde kan skolen hjælpe klimaet i den rigtige retning, da elever og lærere ikke vil udlede CO2 på grund af transporten til skolen.

Samtidig skal de virtuelle dage ligge op ad weekender eller helligdage. På den måde kan skolen bruge mindre varme, vand og strøm i en lidt længere periode.

Delte meninger

Om de virtuelle dage er en god idé eller ej, er der dog delte meninger om blandt eleverne. Nogle kan se plusserne ved det, mens andre kan se minusserne.

En af dem, som er skeptiske over for de virtuelle dage, er Louise Pedersen. Hun går i 3.g på Holstebro Gymnasium.

Om de virtuelle dage rykker i det store CO2-regnskab, er hun blandt andet i tvivl om.

”Man kan godt sige, når man sidder derhjemme, så er det godt for skolen, fordi de bruger mindre energi og udleder mindre CO2, men så kommer forbruget jo bare til at være derhjemme”, siger Louise Pedersen til DR.

Nu vil rektor på Holstebro Gymnasium dog lige give de virtuelle dage et forsøg. Så vil han bagefter se, om det har givet mening i forhold til klimaet, eleverne og lærerne.

En klasse med næsten kun virtuel undervisning

På andre gymnasier er stemningen over for virtuel undervisning dog helt i top.

På H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg fungerede den virtuelle undervisning under lockdown virkelig godt. Her oplevede lærerne, at nogle elever klarede sig meget bedre. Det skriver TV2 Lorry.

”Vi har oplevet, at enkelte elever i nogle klasser er blomstret og trives rigtig godt. Det er nogle af dem, der i det traditionelle klasselokale forsvinder lidt i mængden. Der oplevede vi, at det virtuelle rum var trygt og bedre for nogle i forhold til at præstere både fagligt og socialt”. Det fortæller Mads Glendorf til TV2 Lorry. Han er rektor på H.C. Ørsted Gymnasium.

Derfor har gymnasiet valgt at lave en klasse, hvor 80 procent af undervisningen skal være virtuel. De sidste 20 procent af undervisningen vil foregå på skolen. Sådan skal det være i løbet af alle de tre år, hvor klassen skal gå på gymnasiet.

De skal dog stadig på studieture, og de får altså også en fast klasse, som de skal være sammen med både i virkeligheden og virtuelt.

Det er IT-linjen, som skal have 80 procent virtuel undervisning, og det giver måske meget god mening. Her kan de for eksempel blive bedre til at bruge forskellige online platforme til at arbejde på.

Der er altså delte meninger i forhold til, om virtuel undervisning er en god ide eller ej. Måske kan det skære ned på vores CO2-udledning. Måske kan det gøre, at nogle elever føler sig mere trygge, når de skal række hånden op i undervisningen.

LÆS OGSÅ: Billie Eilish og Coldplay kæmper for klimaet