Online

Snart kan du slippe for målrettede reklamer på YouTube og Google – men eksperter er kritiske

Google blev oprettet i 1998 i Californien, USA.

Foto: John Schnobrich/ Unsplash

Marie Byriel-Thygesen


18 august, 2021



Hvis du er under 18 år, vil Google stoppe med at bruge dine personlige data til at sende målrettede reklamer i dit feed. Men det kræver, at du opretter en profil og logger ind – og det får kritik.

Når du ser videoer på YouTube eller browser på Google, bliver du bombarderet med reklamer. Men det er slet ikke tilfældigt, hvilke reklamer du modtager på skærmen. Mange af reklamerne er nemlig udvalgt til dig. Det vil sige, at de bygger på data om for eksempel din alder, dit køn og dine interesser.

Men det vil Google lave om på. Google vil slukke for de målrettede reklamer, der går efter børn og unge under 18 år, når de søger på Google eller bruger YouTube. Google vil nemlig gøre det mere trygt at være online for børn og unge.

Men eksperter mener, at det er et trick for at få flere “kunder i biksen”. Google kræver nemlig, at du skal oprette et log-in til gengæld, skriver DR.

Hvordan vil google beskytte børn og unge?

Google ønsker, at børn og unge ikke skal udsættes for målrettede reklamer. Derfor vil Google i den kommende tid ændre på vilkårene for børn og unge under 18 år.

“Vi er forpligtet til at bygge produkter, der er sikre, og som sætter folk i kontrol”, skriver Google i et opslag.

Google vil blandt andet stoppe med at bruge målrettede annoncer baseret på data om for eksempel børns alder, køn og interesser.

Derudover vil autoplay på YouTube blive slået fra for unge under 18 år, så man fremover selv skal klikke på næste video, hvis man vil se videre.

Google vil også fjerne placeringshistorik. På den måde gemmer Google ikke, hvor du har været. Børn og unge kan ikke slå det til igen.

Det betyder, at reklamerne på Google eller YouTube ikke længere vil bygge på data om dig, men i stedet bare være generelle reklamer. Det kræver bare, at du opretter et log-in.

Hvad bliver Google kritiseret for?

Google er verdens største virksomhed inden for digital annoncering og tjener mange penge på netop de målrettede reklamer, skriver Berlingske.

Google har flere gange fået kritik for at indsamle store mængder data fra mennesker, når de bruger internettet. Det kan være data om, hvad du køber, hvad du søger på, og hvilke sider du besøger.

På den måde kender Google deres brugere endnu bedre, og så kan de bruge den data til at få dig til at købe ting og sager. Det tjener Google nemlig penge på.

Men Googles nye plan får kritik. Eksperter mener, at den nye idé med log-in er en stor fordel for Google. På den måde får Google nemlig flere mennesker til at oprette en Google-konto. Når de unge er blevet voksne, så kan Google nemlig fortsætte med at samle data.

Og det giver flere kunder, siger Christian Skettrup. Han er digital analytiker og bestyrelsesmedlem i organisationen Digitalt Ansvar, som arbejder for en tryg og ansvarlig digital udvikling:

“Det er lidt komisk, at de beder unge under 18 om at oprette en Google-konto for at nyde godt af de beskyttelser, der kommer på Googles tjenester. De trækker jo kunder i biksen. Det er børn, der bliver kunder hos Google”, siger Christian Skettrup til DR.

LÆS OGSÅ: Danskere har opfundet noget, som kan bekæmpe kvindehad online