Kultur

Hurra! ’Druk’ vandt en Oscar i nat – se Mads Mikkelsens reaktion

Mads Mikkelsen spiller hovedrollen som den livstrætte historielærer Martin i Druk.

Foto: Henrik Ohsten

Freya Ea Bjørnlund


26 april, 2021



For fjerde gang i historien vinder en dansk film Oscar-prisen som Bedste internationale film.

Danske Oscar-vindere

  • 2021: Druk – instrueret af Thomas Vinterberg
  • 2011: Hævnen – instrueret af Susanne Bier
  • 1989: Pelle Erobreren – instrueret af Bille August
  • 1988: Babettes gæstebud – instrueret af Gabriel Axel

Filmen Druk forgår i Danmark. Alle skuespillerne taler dansk. Og den handler om noget så dansk som at drikke sig fuld. På et gymnasium.

Alligevel har filmen også imponeret det store udland.

I nat dansk tid vandt Druk en Oscar i kategorien Bedste internationale film.

Den danske instruktør Thomas Vinterberg var også nomineret i den fornemme kategori Bedste instruktør – som den første dansker nogensinde. Her fik han dog ikke prisen med hjem, det gjorde i stedet Chloé Zhao. Hun har instrueret den roste Nomadland, der også vandt aftenens hovedpris som årets Bedste film.

Der var endnu en dansk sejr ved Oscar-aftenen. Den danske filmklipper Mikkel E. G. Nielsen vandt prisen for Bedste klipning af den amerikanske film Sound of Metal. Den handler om en heavy metal-trommeslager, som mister sin hørelse.

Se den rørende takketale – og Mads Mikkelsens reaktion

Druk handler om fire gymnasielærere, der beslutter sig for at drikke sig fulde hver dag i arbejdstiden. De har nemlig hørt en teori om, at mennesker er født med en lille smule for lidt alkohol i blodet. Og hvis man bare havde en smule mere, ville man leve et gladere liv.

Det var en lykkelig Thomas Vinterberg, som tog imod prisen. Og han holdt en rørende takketale.

Han jokede med, hvordan så mange mennesker har støttet en film, hvor fire fulde mænd lærer børn at drikke. Men han fortalte også om noget meget personligt. Han sagde tak til sin datter Ida, der døde 19 år gammel i en trafikulykke fire dage efter, at optagelserne til Druk begyndte.

”Det her er et mirakel, der lige skete – og du er en del af det mirakel. Måske har du trukket i nogle tråde et sted, jeg ved det ikke. Men den her er til dig,” sagde han.

Se hele takketalen her.

Og se så også lige reaktionen fra Mads Mikkelsen, som spiller filmens hovedrolle. Han måtte følge med i uddelingen hjemme fra sofaen:

Hvad viser filmen om den danske drukkultur?

Thomas Vinterberg har selv været med til at skrive manuskriptet til Druk. Historien tager fat i både de gode og mindre gode sider af Danmarks drukkultur.

”Jeg synes, det er fantastisk, at den film, som jeg har lavet, der er allermest dansk – og som næsten er en turistfilm på København og Danmark – er den film, som gør sig allerbedst i udlandet,” har han sagt til Ritzau ifølge Jyllands-Posten.

Danskerne har et helt særligt forhold til alkohol. Eller sagt på en anden måde, vi drikker helt vildt meget. Især danske unge.

Faktisk er danske unge dem, der drikker allermest i Europa. I 2019 havde 42 procent af de danske 15-årige været fulde minimum to gange. Det er det højeste tal i hele Europa. Faktisk har 82 procent af de danske 15-årige prøvet at drikke alkohol. I resten af Europa er gennemsnittet 59 procent.

Det er ikke sundt at drikke så meget, som danske unge gør. Og det kan føre til ulykker eller vold.

De seneste år er det blevet diskuteret, hvad man kan gøre for at få unge til at drikke mindre. Flere organisationer mener, at aldersgrænsen for at købe alkohol skal hæves fra 16 år til 18 år – også for øl.

I 2020 viste en undersøgelse, at noget så simpelt som at sende en email med informationer om, hvordan man kan undgå et stort forbrug af alkohol, fik studerende på universitetet til at drikke mindre.

Men i Island er man faktisk lykkedes med det, som bliver diskuteret i Danmark. Engang var islandske unge europamestre i druk. Men gennem en stor indsats lykkedes det at få unge til at skrue voldsomt ned for drikkeriet. Det gjorde man blandt andet ved at lave et udgangsforbud – altså en lov, som bestemmer, hvornår på aftenen unge skal gå hjem fra byen.

Læs mere om, hvordan Island har vendt alkoholkulturen på hovedet her.  

Se alle Oscar-vinderne

Bedste film

“The Father” (David Parfitt, Jean-Louis Livi and Philippe Carcassonne, producers)

“Judas and the Black Messiah” (Shaka King, Charles D. King and Ryan Coogler, producers)

“Mank” (Ceán Chaffin, Eric Roth and Douglas Urbanski, producers)

“Minari” (Christina Oh, producer)

“Nomadland” (Frances McDormand, Peter Spears, Mollye Asher, Dan Janvey and Chloé Zhao, producers) (Vinder) 

“Promising Young Woman” (Ben Browning, Ashley Fox, Emerald Fennell and Josey McNamara, producers)

“Sound of Metal” (Bert Hamelinck and Sacha Ben Harroche, producers)

“The Trial of the Chicago 7” (Marc Platt and Stuart Besser, producers)

Bedste mandlige hovedrolle

Riz Ahmed (“Sound of Metal”)

Chadwick Boseman (“Ma Rainey’s Black Bottom”)

Anthony Hopkins (“The Father”) (Vinder)

Gary Oldman (“Mank”)

Steven Yeun (“Minari”)

Bedste kvindelige hovedrolle

Viola Davis (“Ma Rainey’s Black Bottom”)

Andra Day (“The United States v. Billie Holiday”)

Vanessa Kirby (“Pieces of a Woman”)

Frances McDormand (“Nomadland”) (Vinder)

Carey Mulligan (“Promising Young Woman”)

Bedste sang

“Fight for You,” (“Judas and the Black Messiah”). Music by H.E.R. and Dernst Emile II; Lyric by H.E.R. and Tiara Thomas (Vinder)

“Hear My Voice,” (“The Trial of the Chicago 7”). Music by Daniel Pemberton; Lyric by Daniel Pemberton and Celeste Waite

“Húsavík,” (“Eurovision Song Contest”). Music and Lyric by Savan Kotecha, Fat Max Gsus and Rickard Göransson

“Io Si (Seen),” (“The Life Ahead”). Music by Diane Warren; Lyric by Diane Warren and Laura Pausini

“Speak Now,” (“One Night in Miami”). Music and Lyric by Leslie Odom, Jr. and Sam Ashworth

Bedste filmmusik

“Da 5 Bloods,” Terence Blanchard

“Mank,” Trent Reznor, Atticus Ross

“Minari,” Emile Mosseri

“News of the World,” James Newton Howard

“Soul,” Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste (Vinder)

Bedste klipning

“The Father,” Yorgos Lamprinos

“Nomadland,” Chloé Zhao

“Promising Young Woman,” Frédéric Thoraval

“Sound of Metal,” Mikkel E.G. Nielsen (Vinder)

“The Trial of the Chicago 7,” Alan Baumgarten

Bedste fotografering

“Judas and the Black Messiah,” Sean Bobbitt

“Mank,” Erik Messerschmidt (Vinder)

“News of the World,” Dariusz Wolski

“Nomadland,” Joshua James Richards

“The Trial of the Chicago 7,” Phedon Papamichael

Bedste produktionsdesign

“The Father.” Production Design: Peter Francis; Set Decoration: Cathy Featherstone

“Ma Rainey’s Black Bottom.” Production Design: Mark Ricker; Set Decoration: Karen O’Hara and Diana Stoughton

“Mank.” Production Design: Donald Graham Burt; Set Decoration: Jan Pascale (Vinder)

“News of the World.” Production Design: David Crank; Set Decoration: Elizabeth Keenan

“Tenet.” Production Design: Nathan Crowley; Set Decoration: Kathy Lucas

Bedste kvindelige birolle

Maria Bakalova (‘Borat Subsequent Moviefilm”)

Glenn Close (“Hillbilly Elegy”)

Olivia Colman (“The Father”)

Amanda Seyfried (“Mank”)

Yuh-Jung Youn (“Minari”) (Vinder)

Bedste visuelle effekter

“Love and Monsters,” Matt Sloan, Genevieve Camilleri, Matt Everitt and Brian Cox

“The Midnight Sky,” Matthew Kasmir, Christopher Lawrence, Max Solomon and David Watkins

“Mulan,” Sean Faden, Anders Langlands, Seth Maury and Steve Ingram

“The One and Only Ivan,” Nick Davis, Greg Fisher, Ben Jones and Santiago Colomo Martinez

“Tenet,” Andrew Jackson, David Lee, Andrew Lockley and Scott Fisher (Vinder)

Bedste dokumentarfilm

“Collective,” Alexander Nanau and Bianca Oana

“Crip Camp,” Nicole Newnham, Jim LeBrecht and Sara Bolder

“The Mole Agent,” Maite Alberdi and Marcela Santibáñez

“My Octopus Teacher,” Pippa Ehrlich, James Reed and Craig Foster (Vinder)

“Time,” Garrett Bradley, Lauren Domino and Kellen Quinn

Bedste korte dokumentarfilm

“Colette,” Anthony Giacchino and Alice Doyard (Vinder)

“A Concerto Is a Conversation,” Ben Proudfoot and Kris Bowers

“Do Not Split,” Anders Hammer and Charlotte Cook

“Hunger Ward,” Skye Fitzgerald and Michael Scheuerman

“A Love Song for Latasha,” Sophia Nahli Allison and Janice Duncan

Bedste animationsfilm

“Onward” (Pixar)

“Over the Moon” (Netflix)

“A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon” (Netflix)

“Soul” (Pixar) (Vinder)

“Wolfwalkers” (Apple TV Plus/GKIDS)

Bedste korte animationsfilm

“Burrow” (Disney Plus/Pixar)

“Genius Loci” (Kazak Productions)

“If Anything Happens I Love You” (Netflix) (Vinder)

“Opera” (Beasts and Natives Alike)

“Yes-People” (CAOZ hf. Hólamói)

Bedste kortfilm

“Feeling Through”

“The Letter Room”

“The Present”

“Two Distant Strangers” (Vinder)

“White Eye”

Bedste lyd

“Greyhound,” Warren Shaw, Michael Minkler, Beau Borders and David Wyman

“Mank,” Ren Klyce, Jeremy Molod, David Parker, Nathan Nance and Drew Kunin

“News of the World,” Oliver Tarney, Mike Prestwood Smith, William Miller and John Pritchett

“Soul,” Ren Klyce, Coya Elliott and David Parker

“Sound of Metal,” Nicolas Becker, Jaime Baksht, Michelle Couttolenc, Carlos Cortés and Phillip Bladh (Vinder)

Bedste instruktør

Thomas Vinterberg (“Another Round”)

David Fincher (“Mank”)

Lee Isaac Chung (“Minari”)

Chloé Zhao (“Nomadland”) (Vinder)

Emerald Fennell (“Promising Young Woman”)

Bedste kostumer

“Emma,” Alexandra Byrne

“Mank,” Trish Summerville

“Ma Rainey’s Black Bottom,” Ann Roth (Vinder)

“Mulan,” Bina Daigeler

“Pinocchio,” Massimo Cantini Parrini

Bedste makeup og hår

“Emma,” Marese Langan, Laura Allen, Claudia Stolze

“Hillbilly Elegy,” Eryn Krueger Mekash, Patricia Dehaney, Matthew Mungle

“Ma Rainey’s Black Bottom,” Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal, Jamika Wilson (Vinder)

“Mank,” Kimberley Spiteri, Gigi Williams, Colleen LaBaff

“Pinocchio,” Mark Coulier, Dalia Colli, Francesco Pegoretti

Bedste mandlige birolle

Sacha Baron Cohen (“The Trial of the Chicago 7”)

Daniel Kaluuya (“Judas and the Black Messiah”) (Vinder)

Leslie Odom Jr. (“One Night in Miami”)

Paul Raci (“Sound of Metal”)

Lakeith Stanfield (“Judas and the Black Messiah”)

Bedste internationale film

“Another Round” (Denmark) (Vinder)

“Better Days” (Hong Kong)

“Collective” (Romania)

“The Man Who Sold His Skin” (Tunisia)

“Quo Vadis, Aida?” (Bosnia and Herzegovina)

Bedste adapterede manuskript

“Borat Subsequent Moviefilm.” Screenplay by Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimer, Peter Baynham, Erica Rivinoja, Dan Mazer, Jena Friedman, Lee Kern; Story by Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimer, Nina Pedrad

“The Father,” Christopher Hampton and Florian Zeller (Vinder)

“Nomadland,” Chloé Zhao

“One Night in Miami,” Kemp Powers

“The White Tiger,” Ramin Bahrani

Bedste originale manuskript

“Judas and the Black Messiah.” Screenplay by Will Berson, Shaka King; Story by Will Berson, Shaka King, Kenny Lucas, Keith Lucas

“Minari,” Lee Isaac Chung

“Promising Young Woman,” Emerald Fennell (Vinder)

“Sound of Metal.” Screenplay by Darius Marder, Abraham Marder; Story by Darius Marder, Derek Cianfrance

“The Trial of the Chicago 7,” Aaron Sorkin